Mgr. Adam Obajtek – Tablets and Smartphones: Using Mobile Devices as Educational Tools

Projekt číslo:2020-1-CZ01-KA101-077511
Název projektu:CLIL/ICT/INKLUZE ve výuce a stínování (SPŠei Ostrava)
Typ mobility:Erasmus+ školní vzdělávání Klíčová akce 1 – Projekty mobility osob
Název kurzu:Tablets and Smartphones: Using Mobile Devices as Educational Tools
Datum konání mobility:15.8 – 20. 8. 2022
Vysílající organizace:Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Kratochvílova 7, Ostrava, Česká republika
Vzdělávací organizace:Europass Teacher Academy, Rigaer Strasse 4, 10247 Berlin
Místo konání mobility:Berlín, Německo

Místo konání

Berlín, Německo

Typ ubytování

Motel One Berlin Hauptbahnhof

Doprava do místa konání/v  místě konání

Vlakové spojení Ostrava – Praha – Berlín (mezinárodní dálkové vlaky EuroCity)

Místní hromadná doprava v Berlíně (společnost BVG – metro, tramvaje, autobusy, S-Bahn)

Stravování

Vlastní; nejen v okolí školy, ale v celém Berlíně je množství obchodů, restaurací, bister, prodejen občerstvení, kaváren atp. V prostorách školy se nachází samoobslužná místnost s kávou, vodou a čajem.

Způsob certifikace

Certifikát byl účastníkům udělen poslední den kurzu po skončení výuky.

Vzdělávací aktivity v rámci kurzu/Výukové metody

Pondělí 15.08.2022 (dopolední výuka)

  • Představení školy, lektora, harmonogram týdne
  • Představení účastníků a jejich škol
  • Teambuildingové aktivity
  • Diskuse – vzdělávání ve 21. století a jeho propojenost s digitálními technologiemi
  • Soft skills a hard skills a možnosti jejich rozvíjení pomocí digitálních technologií
  • Padlet – kolaborativní a interaktivní nástěnka

Úterý 16.08.2022 (odpolední výuka)

  • Virtuální učebny Google Classroom a ClassDojo
  • Google Drive
  • Classroom Screen – aplikace pro řízení práce ve třídě a udílení pokynů žákům (jmenný seznam, časovač, popis úkolu,…)
  • Jamboard a skupinová práce v Jamboardu
  • Teorie o autorských právech a Creative Commons, vazba na vzdělávací účely
  • Webové stránky s volně šiřitelnými videi a zvukovými záznamy (Pexels, Bensound, Freesounds)
  • Aplikace na tvorbu e-knih a flipbooks (Ourboox a Bookcreator)

Středa 17.08.2022 (dopolední výuka)

  • Model převrácené třídy (flipped classroom) s využitím digitálních technologií
  • Tvorba videa – technické požadavky, záznam, editace a publikování videa
  • Nácvik záznamu videa, osvětlení, pozadí, jeho úprava v online editoru
  • Záznam videa z obrazovky počítače (Screencapture, Screencastomatic)
  • EdPuzzle – online nástroj pro úpravu videí pro vzdělávání (tvorba otázek a úkolů, které žáci vidí během videa)
  • Odpolední komentovaná procházka po centru Berlína

Čtvrtek 18.08.2022 (odpolední výuka)

  • Záznam a editace zvuku – Soundtrap
  • Tvorba a publikování podcastu – Podbean
  • Mentimeter – interaktivní prezentace s možností zapojit do výkladu žáky/publikum formou otevřených otázek, kvízů, anket apod.
  • Aplikace na tvorbu kvízů a her – Socrative, Blooket, Quizizz
  • Princip tzv. jigsaw classroom – metoda dělení třídy na skupiny při práci s novým tématem, princip vzájemného učení
  • Praktická aplikace metody jigsaw classroom – práce s texty o historii a současnosti berlínských čtvrtí, následná tvorba kvízu na danou berlínskou oblast

Pátek 19.08.2022 (dopolední výuka)

  • Nástroje pro tvorbu prezentací – Prezi, Ideal.ly
  • GooseChase – aplikace pro volnočasové aktivity a teambuildingové práce
  • Prezentace výsledků našich praktických cvičení – kvízů, e-knih
  • Shrnutí a evaluace kurzu
  • Certifikace
  • Neformální diskuse, kulatý stůl

Sobota 20.08.2022 (celodenní)

  • Návštěva města Potsdam, komentovaná prohlídka
  • Volnočasové aktivity

Další účastníci kurzu

Zoltán, Maďarsko

Petya, Bulharsko

Isabella, Rakousko

Chrysostomos, Kypr

Kulturně-poznávací aktivity ve volném čase

Kromě naplánovaných exkurzí (viz výše) jsme měli možnost poznávat Berlín v čase mimo vyučování – tzn. v pondělí, středu a pátek po 14:00 h a v úterý a čtvrtek dopoledne. Lektor nám doporučil některá další místa (East Side Gallery, pozůstatky zdi u nádraží Nordbahnhof, Prenzlauer Berg,…).

Zhodnocení mobility

  1. Lektor – profesionál, srozumitelná angličtina, na hodiny byl připraven; občas mohl očekávat, že potřebujeme k něčemu více času a proto vše nestihneme
  2. Náplň – velmi bohatá, skoro až na úkor efektivity kurzu – někdy je méně více a když se ohlédnu za posledními pěti dny, tak teoreticky bych měl umět točit, zaznamenávat, stříhat, editovat a publikovat videa a zvuky, tvořit prezentace v různých softwarech, tvořit hry v různých softwarech, tvořit kvízy v různých softwarech, psát a graficky zpracovat elektronické knihy, ovládat prostředky virtuálních učeben, orientovat se v problematice autorských práv, umět aplikovat různé metodické postupy…
  3. Organizace – vše proběhlo tak, jak bylo předem popsáno, nedošlo k ničemu neočekávanému. Škola má v Berlíně hlavní budovu a pobočku – my jsme byli v té pobočce v části Friedrichshain. Bezproblémová dostupnost tramvají i metrem.
  4. Co nového budu 100% používat – Ideal.ly. ClassroomScreen, Flipbooks a metodu převrácené třídy.
  5. V čem jsem se zdokonalil a co dál budu využívat – Google Classroom, Padlet, Quizizz, EdPuzzle.

Fotografie